W gąszczu produktów w sklepie detalicznym często można się pogubić. Jeżeli klient nie ma w sobie determinacji, aby odnaleźć tę konkretną rzecz, której potrzebuje, może łatwo zniechęcić się krążąc między wieszakami czy alejkami. Dlatego warto wyposażyć miejsce sprzedaży w swoiste drogowskazy – materiały skupiające uwagę i kierujące kupującego we właściwym kierunku. Jak zaangażować, zachęcić i zatrzymać klienta w sklepie przy wykorzystaniu materiałów POS?

Czym są materiały POS?

Na pewno widziałeś/aś je niejednokrotnie w sklepie – wiszące pod sufitem tekturowe tabliczki informujące o obniżce cen, zawieszki na wieszaki z ubraniami mówiące o dodatkowej promocji, stojak na skrócone menu w restauracji, który stoi tuż obok solniczki czy tekturowe stoisko z porcjami degustacyjnymi, mający charakter reklamowy. To właśnie materiały POS, czyli point of sale. Jest to rodzaj reklamy BTL (ang. below the line), czyli reklama umieszczona poza środkami masowego przekazu, jak internet, telewizja, radio czy prasa. Wobblery reklamowe, potykacze czy roll-upy to kilka z wielu ich rodzajów, które potrafią silnie wpłynąć na zwiększenie zaangażowania klienta będącego już na miejscu, wydłużenia jego zakupów, a przez to zachęcenie go zwiększenia swoich zakupów.

Rodzaje materiałów POS

Druk Roll-upów, druk wobblerów czy innych materiałów POS pozwala na nieszablonowe i kreatywne pomysły na zagospodarowanie przestrzeni sklepowej, zwiększenie świadomości marki i jednostronną komunikację z klientem. Mnogość rodzajów materiałów POS umożliwia idealne dopasowanie przekazu do przestrzeni i okazji. Wśród materiałów POS możemy odnaleźć takie rodzaje jak:

  • Wobblery – przeznaczone na półkę, kiwaki to ich inna nazwa; to taki rodzaj nośnika, który może być wprawiony w ruch mechanicznie lub np. przez podmuch wiatru,
  • Potykacze – stojaki reklamowe najczęściej zewnętrzne, z nadrukiem lub pokryte farbą tablicową,
  • Rollupy – stojak ze zwiniętym plakatem reklamowym; łatwy do transportu, dzięki możliwości składania może mieć nawet dużą powierzchnię i nie sprawiać problemu z przenoszeniem,
  • Hangery – podwieszane pod sufitem, często przestrzenne, formy reklamy,
  • Flagietki – inaczej chorągwie lub proporczyki reklamowe,
  • Toppery – panele reklamowe, które zwykle określają daną grupę produktów, wieszany najczęściej nad półkami,

Materiały POS dzielą się ze względu na rodzaj miejsca, w którym mają być zastosowane. Możemy wyróżnić materiały do użycia: na półki, na podłogę, pod sufit, na ladę i wszelkie luźne treści materiałowe, jak broszurki, naklejki itd.

Po co stosować POS?

Materiały POS pomagają wpływać bezpośrednio na decyzje zakupowe klientów, którzy znajdują się już w sklepie, oddziaływać na ich potrzeby i chęci, a także modyfikować zachowania. Jeżeli chcemy przedłużyć nieco proces zakupowy na etapie wybierania produktów i zachęcić klienta do wyboru większej liczby produktów, szerszego zapoznania się z ofertą lub impulsywnego zakupu. To właśnie bezpośredni wpływ w miejscu zakupu i skupienie uwagi klienta jest największą zaletą materiałów POS. Druk kiwaków czy hangerów może przynieść duży zwrot z inwestycji wpływając pozytywnie na sprzedaż. Materiały POS zostały też wykorzystywane podczas wprowadzenia restrykcji pandemicznych w sklepach, które nałożyły na sklepy dodatkowe obowiązki np. ograniczenia liczby osób na metr kwadratowy, co wymuszało na właścicielach reorganizację ruchu w sklepie. Szybki druk tych materiałów był konieczny i każda drukarnia dla firm była w stanie sprostać tym zadaniom. Materiały POS można wydrukować szybko i tanio wykorzystując zarówno druk cyfrowy, jak i druk offsetowy, co sprawia, że dostępność tego typu materiałów jest możliwa zarówno dla małego przedsiębiorstwa, jak i dużej korporacji. Sprytnie wykorzystana reklama w sklepie może także zostać zauważona i powielana później w intrenecie, co stanowi już darmową reklamę. Zabawy słowem, nieszablonowe wykorzystanie przestrzeni czy nawiązywanie do aktualnych wydarzeń może przyciągać uwagę, pomóc nawiązać relację z marką i zwiększyć jej świadomość wśród potencjalnych klientów.

Wady reklamowania przy pomocy materiałów POS

Pandemia również pokazała, że wyraźną wadą tych materiałów jest ich stosunkowo niska trwałość, więc dbając o estetykę w sklepie, należy wziąć to pod uwagę. Mnogość rodzajów i możliwość szybkiego druku, który może zapewnić każda tania drukarnia w Poznaniu czy w każdym innym małym lub średnim mieście skłania czasami do przesadnego umieszczania ich w przestrzeni sklepowej. Obecnie trend jest raczej odwrotny – przesyceni estetyką reklamową, jesteśmy zmęczeni jej przesadnym rozmieszczeniem. Zbyt dużo materiałów POS może wręcz zniechęcić klienta do pozostania w sklepie. Przesyceni plastikową reklamą możemy również odnieść wrażenie niskiej jakości sprzedawanych produktów, dlatego warto poświęcić czas na projekt materiałów POS, który będzie niósł odpowiedni przekaz, także ten niebezpośredni. Drukarnia Poznań lub inna, która oferuje kompleksowe rozwiązania powinna mieć także w swoim zespole grupę projektantów, która znając możliwości drukarskie będzie w stanie doradzić najlepsze wydruki.