Duża inwestycja reklamowa, setki tysięcy ulotek, gotowy, dopieszczony projekt i tylko jedna bolączka – co zrobić, żeby papier oddał cesarzowi co cesarskie, a grafice odpowiednie odzwierciedlenie kolorów? Na ratunek przychodzi cyfrowy proof.
Zderzenie z rzeczywistością
We ścisłej współpracy z agencją marketingową przygotowany i dopracowany został projekt wizytówki wraz z całą nową identyfikacją wizualną marki. Wiesz zapewne, że oznacza to godziny pracy, pochylanie się nad odpowiednią kolorystyką i wreszcie uzyskanie tego wyjątkowego, idealnego odcienia. Tania drukarnia w Poznaniu zadbała o szybką realizację, ale po otworzeniu paczki z materiałami… entuzjazm jakby opadł. Papier nie oddaje tego, co jest na monitorze. Kolory są jakby zgaszone, odcienie niewłaściwe. Czy można było tego uniknąć? Temu rozczarowaniu zapobiec ma właśnie proof drukarski, czyli mówiąc prościej – wydruk próbny. Szczególnie istotny przy dużych zamówieniach, bo na szali stoi wtedy znacząca wartość całej realizacji. Druk materiałów to także zwykle moment, w którym goni nas deadline za deadlinem, nie ma czasu na opóźnienia, a tym bardziej pomyłki. Decydując się na nieznane ryzykujemy nie tylko rozczarowaniem płynącym z produktów, które nie będą spełniały oczekiwań, ale ze znacznych wzrostem kosztów także w innych przestrzeniach działań twojej firmy. Wiesz doskonale, że jedno działanie na rzecz rozwoju firmy łączy się z innym – to zespół naczyń połączonych. Jeżeli zamówiłeś produkty promocyjne z powodu ważnej konferencji lub targów, na które twoja firma przygotowywała się od dawna, opóźnienie w realizacji tych materiałów, wpłynie na opóźnienie w całej strategii promocyjnej. Stres, zwiększone koszty, ryzyko porażki – wykonanie proofu pozwoli temu wszystkiemu zapobiec.
Jak uniknąć falstartu, czyli po co proof?
Proof pozwala nam zweryfikować nie tylko efekt, który możemy uzyskać na papierze, ale także możliwości techniczne i umiejętności danego drukarza. Szczególnie istotne jest to przy zamówieniach, którymi zajmuje się każda drukarnia dla firm – zamówienia komercyjne w przeciwieństwie do prywatnych zwykle są znacznie obszerniejsze, a więc i stawka do stracenia jest znacznie większa. Sam druk materiałów promocyjnych zwykle umieszczony jest szczelnie w siatce działań marketingowych, w której przesunięcie jednego etapu oznacza opóźnienia, na które rzadko można sobie pozwolić. Testowe wykonanie zlecenia pozwoli także wyłapać błędy, które mogły umknąć podczas oddawania finalnej wersji projektu – specyfika pracy nad projektem czasami niestety oznacza, że oczywiste błędy umykają naszej uwadze. Zobaczenie gotowego projektu na papierze pozwala czasami uzyskać potrzebny dystans, by zobaczyć błędy, które czają się wprost na widoku. W końcu pod latarnią czasami najciemniej.
Czy wydruk próbny może być wykonany tylko w druku cyfrowym?
Zastosowanie samego proofu nie wiąże się z żadnymi komplikacjami – testowy wydruk projektu można przeprowadzić bardzo szybko i sprawnie. Liczba wydruków testowych jest do ustalenia z drukarzem, ale zwykle możliwy jest już jeden wydruk, aby przekonać się, jaki będzie finalny efekt. Proof cyfrowy można także zastosować w każdym przypadku, w którym nie jesteś pewien, który z wariantów projektu wybrać, a decyzję wolisz podjąć w oparciu o druk cyfrowy i efekt, który będziesz mógł uzyskać na gotowym już produkcie. Przy jakich zleceniach szczególnie warto zainwestować w szybki druk proofu? Warto rozważyć wykonanie proofu drukarskiego przy każdym większym zleceniu, zwłaszcza realizowanego w technologii, którą oferuje druk offsetowy. Ten zwykle wykorzystywany jest w dużych zamówieniach, w których szczególnie ważna jest jakość końcowego wydruku. Zanim zdecydujesz się na zamówienie wielkości kilkunastu, kilkudziesięciu czy kilkuset tysięcy egzemplarzy, warto przekonać się, co wyjdzie spod maszyny drukarskiej. Druk cyfrowy, zwykle wykorzystywany w mniejszych nakładach, oczywiście nie wyklucza zastosowanie testowego wydruku.
Projektowanie wizytówek, ulotek czy kopert – kiedy przeprowadzić test przed właściwym wydrukiem nakładu?
Jednym ze zleceń, przy którym proof jest niemal obowiązkowy jest drukowanie zdjęć. Każdy fotograf z pieczołowitością dobiera odpowiednie parametry podczas fotografowania, późniejsza obróbka wyciąga ze zdjęcia to co najważniejsze – w praktyce oznacza to wielogodzinną pracę. Jeżeli zdjęcie jest później elementem większego projektu, to kolejne godziny pracy przeznacza nad nim grafik z całą swoją wizją artystyczną i efektami, które często we współpracy z zespołem marketingowym lub PRowym chcą uzyskać. Na tym etapie zaniedbanie testowego wydruku może oznaczać zmarnowanie wielu godzin pracy i przeznaczonych na to pieniędzy. Odpowiednie odwzorowanie kolorów będzie także szczególnie istotne w zleceniach na kalendarze trójdzielne, kalendarze jednodzielne czy koperty z nadrukiem. Projektowanie kopert firmowych, druk zdjęć w materiałach promocyjnych, np. broszurach informacyjnych na temat twojej firmy, które wykorzystasz na konferencjach czy projektowanie wizytówek są ściśle związane z wizerunkiem twojej firmy i marki. Kiepski wydruk może zachwiać spojrzeniem twoich potencjalnych klientów. Czy możesz sobie na to pozwolić?
Na co zwrócić uwagę zanim zrobisz proof?
- Pamiętaj, że jeżeli projekt jest obszerny, możesz zdecydować się na wykonanie proofu jego najważniejszych elementów;
- Barwy RGB i CMYK mogą różnie wyglądać na finalnym produkcie. Wykorzystywane są w różnych technologiach druku, dlatego niezależnie od wybranej techniki, proof jest zawsze wartościowym wyborem, który może uchronić cię od niechcianych i niespodziewanych kosztów;
- CMYK jest uboższy w barwy niż RGB, dlatego szczególnie ważne jest, żeby poznać jego realne możliwości na papierze, jeszcze przed wydrukiem całego nakładu;
- Zanim oddasz projekt do realizacji, także w przypadku proofu, upewnij się, że monitor na którym pracowałeś był odpowiednio skalibrowany;