Śmierć prasy, mediów tradycyjnych, a wraz z nimi klasycznych nośników reklamy wieszczą od lat eksperci i komentatorzy. Czy faktycznie czeka nas rzeczywistość, w której nieistotny jest druk ulotek? Poznań bez plakatów? Czy tradycyjna reklama odeszła już do lamusa?

 

Tradycyjny druk plakatów. Poznań, Kraków, Warszawa – czy w dużych i małych miastach ma jeszcze sens?

Wraz z prężnym rozwojem nowych mediów, dynamika na rynku mediów tradycyjnych wzięła gwałtowny zwrot. Prasa, radio i telewizja przeobrażają się, wchodząc w hybrydową, tradycyjno-internetową rolę. Wbrew jednak najgorszym przewidywaniom pesymistycznych komentatorów prasa, a za nią inne klasyczne media, nie umarły. Historia mediów pokazuje, że nowe medium niekoniecznie wypiera stare, zmienia jednak nieubłagalnie równowagę sił na rynku. Ma to oczywiście również fundamentalne konsekwencje w nierozłącznym od mediów rynku reklam. Podobnie jak nie umarły media tradycyjne, rychło nie ogłosimy również śmierci tradycyjnej reklamy. Zmienił się jednak format tego, kto i kiedy zamawia np. druk banerów. Poznań i inne większe miasta przesycone są tradycyjnymi nośnikami promocji, co skłania nas zwykle do większego skupiania się na negatywach tradycyjnej reklamy. Ta jednak, jak wiele innych rzeczy na tym świecie, ma swoje dobre i złe strony.

 

Tradycyjny druk plakatów? Poznań czy Węgorzewo – plusy i minusy klasycznej reklamy.

Zacznijmy może od korzyści wyłaniających się z wykorzystywania współcześnie tradycyjnych nośników promocji. Wśród mnogości reklamowych rozwiązań, czasami trudno wyłonić zaufaną formę i tani druk. Poznań, choć obfituje w wiele dostępnych na rynku rodzajów reklamy, nie zawsze daje możliwość odpowiedniej rozpiętości budżetowej przy jednoczesnym zachowaniu zaufania do danego nośnika. Reklama tradycyjna, zwłaszcza w mediach, wciąż potrafi wzbudzić duże zaufanie do marki, co daje małym firmom korzystne perspektywy na zbudowanie świadomości marki na rynku lokalnym. Co jednak z banerami? Czy znajdziemy wciąż skuteczność w takim środku jak druk ulotek? Poznań, Warszawa, Opole – czy nie są już przepełnione wszechobecną reklamą? Faktem jest, że to co jest dużą zaletą tego typu reklamy, stało się także jej ogromnym przekleństwem – łatwa dostępność.

Każda drukarnia cyfrowa w Poznaniu czy jakimkolwiek innym mieście oferuje szybko i tanio druk ulotek, broszur, plakatów. Forma dostępna dla każdego, nawet najmniejszego przedsiębiorcy szybko stała się koszmarem konsumentów. A jednak, mimo naszej nienawiści do wszechobecnej plakatozy i ulotkozy, według badań, spora część ulotek ląduje w naszych domach. Banery uprawomocniają obecność marki w przestrzeni publicznej. Ta tania i szybka forma promocji daje także zdecydowanie łatwiejszą możliwość dotarcia do odbiorcy. W przeciwieństwie do promocji w nowych mediach, nie jest obwarowana blokadami czy filtrami antyspamowymi. Skupienie wzroku odbiorcy na ulotce jest znacznie łatwiejsze niż w mediach tradycyjnych. Kłopotliwe jednak staje się utrzymanie tej uwagi.

 

Drukarnia internetowa – kiedy druk ulotek nie ma sensu?

W obecnie toczącym się publicznym dyskursie o zaciągniętym kredycie klimatycznym, szczególnie wskazuje się marnotrawstwo środków i zasobów. Przesycenie rynku reklam formą ulotek, które szybko przeobrażają się w śmieci, sprawia, że jest to forma reklamy niepozbawiona ryzyka. Łatwo wyrządzić marce krzywdę polegając zbyt silnie na możliwościach, które daje tani druk. Poznań i inne większe miasta borykają się z problemem przesycenia reklamą. Niewłaściwie przygotowana ulotka w najlepszym wypadku trafi bez przeczytania do śmieci, w najgorszym – wywoła nieprzyjemne uczucia, które staną się tożsame z marką.

Droga do skorzystania skutecznie z tej formy promocji nie jest już taka prosta. Nie wystarczy projekt, drukarnia internetowa w Poznaniu i dystrybucja. Formie należy nadać lekkość, ale również zaskoczyć kreatywnością. Niestety, wyróżnienie się na tle innych reklam tego typu, oznacza większy koszt. Trudność sprawia również dotarcie do określonej grupy docelowej, a mierzenie skuteczności, choć nie jest niemożliwe, wymaga zaangażowania. W niektórych przypadkach korzystniej będzie wykorzystać gadżety, takie jak kalendarze jednodzielne, koperty z nadrukiem lub kartki świąteczne firmowe jako nośnik reklamy.

 

Jak skutecznie wykorzystać potencjał reklamy tradycyjnej?

Reklama w nowych mediach zmieniła na zawsze zasady gry. Kreatywne akcje promocyjne, RTM, reklamy wiralowe i zaskakujące, duże kampanie marketingowe wprowadziły spodziewany obecnie element rozrywki do reklamy. Marka poprzez reklamę ma nie tylko chwalić się i obiecywać, ale także rozbawiać, rozweselać i budować relację z odbiorcami. Budzić emocje, zawierać stanowiska, wzbogacać wartością dodaną. Mając to w pamięci, zrozumiemy, że klasyczna ulotka, będzie miała skrajnie niskie oddziaływanie. Kody reklamowe i zachęcające procenty zniżkowe to już zbyt mało na plan minimum. Warto sięgnąć po stare środki i nadać im niespodziewany, nowy kształt.

Kalendarz trójdzielny 2022, aby niósł skuteczny przekaz nie może zawierać przaśnych i osłuchanych haseł tuż obok nazwy i adresu firmy. To za mało. Zrób z niego kreatywny i niepowtarzalny gadżet, połącz ze swoją obecnością w social mediach. Przy wykorzystaniu tych środków masz możliwość wybić się morzu innych firm. Zadania stworzenia niecodziennego gadżetu reklamowego nie podejmie każda drukarnia. Poznań, choć obfituje w dostawców usług drukarskich, nie zawsze pozwala łatwo wybrać załogę z odpowiednio kreatywnym nastawieniem. Nasza drukarnia internetowa w Poznaniu ma doświadczenie w realizacji nietypowych zleceń. Chętnie współpracujemy z klientami, którzy chcą zaskoczyć formą, nie tylko treścią. Oferujemy poradnictwo, dzięki naszemu zespołowi projektowemu. Kalendarz jednodzielny 2022 czy druk naklejek – Poznań czy jakakolwiek inna miejscowość. Napisz do nas.